Taalvrijwilligers met passie gezocht Lochem-Zutphen

Lochem – Gezocht Taalvrijwilligers met liefde voor taal en voor mensen zijn nodig om via Taalhuis Lochem-Zutphen aan de slag te gaan. Ze worden dan collega van inmiddels al tientallen enthousiaste en betrokken mensen.

Een paar uur per week werken ze aan taalvragen van eveneens tientallen laaggeletterde Nederlanders en mensen met een migratie achtergrond. Ze oefenen samen met de taalvrijwilliger het spreken, schrijven en/of lezen van het Nederlands. Dat doen ze in de wijk, Het Taalhuis, de bibliotheek, één op één als taalmaatje of in kleine groepen.

Goed communiceren is essentieel om beter mee te kunnen doen met de Nederlandse samenleving.
Jeanet, Fred en Simmy zijn inmiddels al meer dan een jaar actief voor Taalhuis Lochem-Zutphen. Alle drie vinden ze het mooi dat ze als taalvrijwilliger hun liefde voor taal en het helpen van mensen kunnen combineren. Vol enthousiasme delen ze hun ervaringen en nodigen anderen uit hun collega te worden.
Jeanet Aartsen (52 jaar): ‘Samen met mijn collega Mirjam begeleid ik een groepje moeders bij het leren van de Nederlandse taal. Twee keer per week komen de moeders naar De Uitwijk in Zutphen. Ik ben er op dinsdagochtend, mijn collega Mirjam op vrijdag. De ruimte is goed en rustig en tijdens de pauze hebben we soms gesprekken met andere mensen aan de koffietafel. Voor de moeders een prachtige gelegenheid om de taal te gebruiken. We werken met eenvoudig materiaal en soms maak ik zelf iets. Ik probeer tijdens de lessen altijd een mix te hebben van praten, lezen, luisteren en schrijven. Zingen doen we soms ook. Ik geniet van de verschillende vrouwen, hun culturen en verhalen. Als er echt contact ontstaat, krijgen de vrouwen meer zelfvertrouwen en gaat het Nederlands leren makkelijker. Ik leer ook over mijn eigen taal. Hoe lastig die soms is! Ook zoiets als kloktijden is in het Nederlands voor veel nieuwkomers onlogisch. Als iemand voor een les om half tien om half elf binnenkomt, is de kans groot dat half tien als ‘een half uur na tien’ begrepen is.”

Fred Trijber (58 jaar): ‘Van de docent-adviseur José Boone van Taalhuis Lochem-Zutphen kreeg ik het verzoek om mevrouw S. te helpen met taal en rekenen. S. is een 40-jarige vrouw, geboren en getogen in Nederland, die erg onzeker is over haar taal-en rekenvaardigheden. Zélf had ze ondertussen al wel initiatieven ondernomen om online te oefenen op bijv. Beter Rekenen en NT2Taalmenu. Ik vond dit zeer positief! S. gaf echter aan tegen dingen aan te lopen waar ze onzeker en zenuwachtig van werd.
Toen ik met haar aan de slag ging bemerkte ik al snel dat ze (te) hoge eisen aan zichzelf stelde. Ze oefende ook op een te hoog niveau. Nadat ik meer praktisch met haar ging oefenen kreeg ze meer zelfvertrouwen. We oefenden de meer alledaagse vaardigheden zoals bijv. werkwoordsvormen (d/dt) en korting in procenten berekenen. Ze stuurde me haar huiswerk middels de mail of een appje ter correctie toe. Ik hoefde zelf niet veel oefenstof aan te dragen. Ze schreef later zélf een goede sollicitatiebrief en is nu bezig werk te zoeken en ze wil een zorgopleiding gaan volgen! Ik heb met veel plezier en voldoening met haar gewerkt en ben in afwachting op mijn volgende taalvrager.’

Simmy Witteveen (68 jaar) ‘Ik was vrijwilliger bij de Voorleesexpress en hoorde zo over Taalhuis Lochem-Zutphen. In oktober vorig jaar heb ik mevrouw M., geboren en getogen in Nederland, leren kennen. Zij was toen 72 en wilde graag beter leren lezen en schrijven. Haar eerste doel was: “Mijn zus in Amerika een kaartje schrijven”.
Iedere week komen we bij elkaar. In het begin bij haar thuis, later in het kantoor van Het Taalhuis of in de bibliotheek. Ik lees haar voor, en ze leest zelf. Laatst las ze een gedicht op dat we tegenkwamen op de muur van een boekhandel. Het resulteerde in een mooi gesprek. Het is zoveel meer dan lezen wat we doen!
Ze maakt graag ansichtkaarten en kan ze nu ook zelf schrijven. Het Taalhuis ontvangt regelmatig een kaartje van haar. Een paar maanden geleden heeft ze leren appen! Mevrouw M. Is, zo zegt ze zelf, “nog lang niet klaar met leren”.
De liefde voor de taal is voor Jeanet, Fred en Simmy alle drie een belangrijke reden om taalvrijwilliger te worden. ‘Taal moet je elke dag gebruiken (Simmy). Je durft meer als je de taal begrijpt (Jeanet). Zonder kennis van de Nederlandse taal kan je niet meedoen aan onze samenleving (Fred).’
Basistraining
Iedere taalvrijwilliger krijgt de mogelijkheid om een basistraining van vier dagdelen te volgen. Daarin wordt uitgelegd hoe het zit met laaggeletterdheid en hoe je mensen kunt helpen bij het beter leren lezen, schrijven en/of spreken. Er is verschil in de begeleiding van een autochtone Nederlander of iemand met een andere moedertaal. De bevlogen trainer geeft in de training veel tips aan de nieuwe vrijwilligers. Daarnaast worden er maandelijks bijeenkomsten georganiseerd waarbij ervaringen kunnen worden uitgewisseld.

Meld u aan!
De vrijwilliger, ook wel taalondersteuner genoemd, kan uiteraard zeggen welke begeleiding zijn of haar voorkeur heeft. Ook de tijden zijn in overleg, dit kan overdag maar zeker ook in de avonduren.
In Zutphen, Lochem en haar kernen kunt u zich aanmelden als vrijwilliger via Taalhuis Lochem-Zutphen.
Op vier dinsdagochtenden wordt in Zutphen de basistraining georganiseerd. De data en tijden zijn dinsdag 25 september, 9 en 16 en 30 oktober. Van 9.30 uur tot 12.30 uur. Meld u aan via een e-mail naar info@taalhuislochemzutphen.nl of bel met de coördinator op 06-306 92 298.
Taalhuis Lochem-Zutphen
Taalhuis Lochem-Zutphen is een netwerkorganisatie, de partners vanaf de start zijn: Perspectief, Stichting Welzijn Lochem, Graafschap Bibliotheken, Gilde Zutphen, Aventus, Toptaal, Het Plein, Gemeente Lochem, Gemeente Zutphen, 2Switch, Schuldhulpmaatje Zutphen en Stichting Lezen en Schrijven.
De officiële start was begin september 2016. Sindsdien is het netwerk alleen maar verder uitgebreid. Het doel van de samenwerking is: samen voor meer geletterdheid!