Gemeente Lochem vraagt tips van inwoners om brieven duidelijker te maken

Lochem – Vanaf 2 december kunnen inwoners de gemeente Lochem laten weten of een brief die ze kregen, duidelijk is. Taaltips kunnen ze achterlaten op de webpagina www.lochem.nl/directduidelijk. Burgemeester Sebastiaan van ’t Erve lanceerde deze pagina vandaag. En hij tekende namens de gemeente Lochem de Direct Duidelijk Deal.

Steeds meer inwoners geven de gemeente toestemming op brieven te mailen. De meeste brieven verstuurt de gemeente via e-mail. Vanaf 2 december staat in de e-mail bij de brief, de vraag of de ontvanger een tip heeft. Inwoners kunnen die achterlaten op www.lochem.nl/directduidelijk. .

Bij brieven die inwoners via de post krijgen, zit een uitnodiging om een taaltip te geven. Inwoners mogen hun tips ook inleveren bij de publieksbalie in Lochem of Gorssel, ter attentie van schrijfcoach Lochem. Wil iemand terug horen wat de gemeente met de taaltip doet, dan vragen we om een naam, telefoonnummer of e-mailadres achter te laten.

Wat gebeurt er met de reacties?
Reacties komen binnen bij de schrijfcoaches. Deze medewerkers van de gemeente volgden training en bieden hulp aan collega’s met taalvragen. Samen met de behandelaar van de brief kijken ze wat er duidelijker kan.

Het gaat om de vraag of de tekst gemakkelijk leest
Inwoners die het niet eens zijn met een brief, of vragen hebben, bellen of mailen zoals altijd gewoon met de behandelaar van de brief.

Direct Duidelijk Deal
Sinds deze collegeperiode besteedt de gemeente extra aandacht aan duidelijke taal. Er werden al veel briefsjablonen aangepast. Dit heeft continu aandacht nodig. Burgemeester Sebastiaan van ’t Erve: “ Reacties van inwoners houden ons scherp. En zijn een stimulans om steeds aandacht te hebben voor duidelijke taal. Want we zijn er voor alle inwoners. Met het ondertekenen van de Direct Duidelijk Deal, benadrukken we nog eens, dat we hieraan werken. Nu en in de toekomst”.